جراحی دندان نهفته – علل، علائم و درمان نهفتگی دندان چیست؟

دندان نهفته
5/5 - (1 امتیاز)

متأسفانه در برخی از افراد، جوانه زدن دندان‌ها روند طبیعی خود را طی نکرده و مسیر بیرون آمدن دندان‌ها مسدود می‌شود. در چه زمان‌هایی است که فرد دندان نهفته پیدا می‌کند. به این معنا که دندان در داخل لثه وجود دارد ولی بنا به دلایلی، نمی‌تواند از آن خارج گردد. اگر عکسبرداری از فک‌ها انجام شود متخصص دندان‌های کامل فرد را در داخل لثه مشاهده خواهد کرد و اکنون باید به دنبال راهکاری برای خارج کردن دندان نهفته باشد. لازم است بدانید که به چه دلیلی افراد دچار این عارضه شده و روش ‌های درمان دندان نهفته چیست. در این مطلب با ما همراه باشید

روش تشخیص نهفته بودن دندان

چگونه می‌توانیم متوجه شویم که فرزندان ما دندان نهفته دارند و یا اینکه خود ما دچار دندان عقل نهفته شده‌ایم؟ متأسفانه در برخی از افراد و ظهور دندان‌های شیری به شدت به تأخیر افتاده و یا اینکه دندان‌های دائمی آن‌ها با تأخیر بسیار زیادی رؤیت می‌گردند. این دسته از افراد دارای دندان نهفته هستند. مهم‌ترین نشانه ‌های نهفتگی دندان عبارتند از:

1. لثه‌های فرد دچار تورم و قرمزی شدید شده است.
  2. فرد در لثه خود درد بسیار شدیدی را احساس می‌کند. به ‌خصوص زمانی که می‌خواهد غذا بخورد، این درد شدید‌تر می‌شود.
  3. به دلیل اینکه دندان‌ها نمی‌توانند از لثه خارج شوند، بنابراین لثه تحت فشار قرار گرفته و همین موضوع باعث التهاب لثه، بد مزه شدن دهان و همچنین بوی بد دهان خواهد شد.
  4. یکی دیگر از علائم و نشانه ‌های نهفتگی دندان، مشکل در باز کردن دهان است.

لازم است این نکته را بیان کنیم که این علائم یا در مدت چند هفته پشت سر هم ظاهر می‌شوند و یا اینکه به تدریج در عرض چند ماه این علائم رؤیت خواهند شد.

روش تشخیص نهفته بودن دندان

عوارض دندان عقل نهفته

در صورتی که متوجه شدید فرزند شما دچار نهفتگی دندان شده است، باید سریعاً به متخصص مراجعه کنید‌ تا مشکل برطرف گردد. هر گونه تأخیر در درمان نهفتگی دندان، عوارضی را به همراه دارد که عبارتند از:

1. به دلیل اینکه دندان‌ها در داخل لثه باقی مانده و تحت فشار زیادی هستند، اولین اتفاقی که می‌افتد، پوسیدگی دندان‌ها است.
  2. همچنین ماندن دندان‌ها در لثه، فشار زیادی به بافت لثه وارد می‌کند که باعث عفونت لثه‌ها خواهد شد.
  3. از طرف دیگر دندان‌ها بهم فشار وارد می‌کنند و همین موضوع از طرفی باعث بهم خوردن نظم دندان‌ها در زمان خروج شده و از دیگر فک را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. بنابراین تحلیل استخوان فک نیز رخ خواهد داد.

عوارض دندان عقل نهفته

علت نهفته بودن دندان

اما حتماً این سؤال برای شما به وجود آمده است که دلایل نهفتگی دندان چیست؟

1. اولین عامل، ژنتیک است. در صورتی که شما در خانواده خود افرادی داشته باشید که دچار نهفتگی دندان بوده و یا خود شما نیز چنین تجربه‌ای را داشته‌اید، به احتمال زیاد فرزندان نیز دچار نهفتگی دندان خواهند شد. کوچک بودن فضای فک، عدم قدرت دندان‌ها برای شکافتن لثه و خارج شدن از آن، جز عوامل تحت کنترل عوامل ژنتیکی هستند. بنابراین همان گونه که متوجه شدید، ژنتیک نقش بسیار مؤثری در این زمینه ایفا می‌کند.
  2. البته درمان ارتودنسی نیز می‌تواند باعث نهفتگی دندان‌ها شود. گاهی اوقات در جریان حرکت دندان‌ها، برخی از دندان‌ها قابلیت خروج از لثه را ندارند. در چنین شرایطی متخصص باید یک روش مناسب را برای درمان نهفتگی دندان در زمان ارتودنسی در پیش بگیرد.
  3. البته لازم است این نکته را بیان کنیم که بحث نهفتگی دندان تنها مربوط به دندان‌های شیری و دائمی نمی‌شود. نهفتگی دندان عقل، از معضلاتی است که اغلب افراد جوانان آن را تجربه می‌کنند .کسانی که دچار نهفتگی دندان عقل می‌شوند، درد شدید در ناحیه فکین و دندان‌های آسیاب احساس می‌کنند. این در حالی است که ممکن است هیچ علائمی از خرابی در داخل دندان‌ها وجود نداشته باشد. وقتی عکسبرداری از فک‌ها انجام می‌شود متخصص متوجه حضور دندان عقل داخل لثه خواهد شد که امکان خروج برای آن وجود ندارد. در چنین شرایطی با یک جراحی ساده می‌توان مشکل نهفتگی دندان عقل را برطرف نمود.

روش های درمان دندان نهفته

در صورتی که فرزند شما دچار نهفتگی دندان شده است این موضوع نباید باعث نگرانی شما گردد. خوشبختانه با کمک روش‌های جدید می‌توان این مشکل را برطرف نمود. رایج‌ترین روش برای درمان نهفتگی دندان، جراحی است. متخصص شکاف‌های بسیار کوچکی را در بافت لثه ایجاد خواهد کرد تا از این طریق بتواند مسیر را برای خروج دندان‌ها باز کند. همانگونه که گفتیم گاهی اوقات دندان‌ها قدرت کافی برای شکافتن لثه را ندارند بنابراین متخصص به صورت دستی این کار را انجام می‌دهد. البته اسم جراحی نباید شما را نگران کند چون این فرآیند به صورت سرپایی و در کمتر از یک ساعت انجام می‌گیرد به گونه‌ای که فرد بعد از جراحی لثه می‌تواند به خانه برگردد. بین یک تا ده روز بعد، عوارض جراحی لثه برطرف شده و بدون هیچ مشکلی می‌تواند به غذا خوردن ادامه دهد.

روش های درمان دندان نهفته

روش دیگر برای درمان نهفتگی دندان، استفاده از ابزار‌های کمکی است. براکت‌ها و بریس‌ها از جمله ابزار‌های کمکی هستند که در این زمینه به متخصص کمک می‌کنند.

البته یکی دیگر از روش‌های درمان نهفتگی دندان، کشیدن دندان‌های شیری است. گاهی اوقات دندان‌های دائمی فضای کافی برای خارج شدن از لثه را ندارند. در این زمینه متخصص دندان‌های شیری فرزند شما را می‌کشد تا شرایط برای خارج شدن دندان‌های دائمی فراهم گردد.

محدوده قیمت هزینه جراحی دندان نهفته

در مورد هزینه جراحی دندان نهفته نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد چون اولین فاکتور مؤثر در این زمینه، میزان نیاز به جراحی است. گاهی اوقات لازم است سطح وسیعی از لثه‌های فک بالا و پایین تحت جراحی قرار گیرند. مسلما در چنین شرایطی هزینه کار بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر این مسأله مهم است که جراحی برای درمان نهفتگی دندان شیری و دندان دائمی انجام می‌گیرد و یا اینکه قرار است مسأله نهفتگی دندان عقل را با جراحی درمان نمود. فاکتور‌های مؤثر دیگر بر هزینه جراحی دندان نهفته عبارتند از:

1. دستمزد متخصص
  2. هزینه‌های کلینیک
  3. هزینه‌های جانبی شامل مصرف دارو

جراحی دندان نهفته عقل چگونه انجام می شود؟

در صورتی که فرد دچار نهفتگی دندان عقل شده باشد، در اولین قدم باید عکسبرداری از دندان‌ها انجام شود تا متخصص بتوانند موقعیت دندان عقل در داخل لثه را متوجه شود. گاهی اوقات به دلیل فضای بسیار کمی که در داخل لثه وجود داشته، دندان عقل چرخید و حالت افقی پیدا کرده است. در مرحله بعد باید جراحی با تزریق بی‌حسی آغاز گردد. براساس میزان فضای موجود و همچنین اندازه دندان عقل، تعداد برش‌های ایجاد شده در داخل لثه متفاوت خواهد بود. بعد از خارج کردن دندان عقل از داخل لثه، بخیه زدن انجام می‌گیرد. سپس متخصص از شما می‌خواهد یک هفته تا ۱۰ روز صبر کنید و سپس برای کشیدن بخیه مراجعه نمایید.

آیا دندان نهفته خطرناک است؟

مسلماً اگر مسأله‌ درمان دندان نهفته جدی گرفته نشود خطرات جدی را برای شما به همراه خواهد داشت:

1. فرم فک دچار آسیب جدی می‌شود.
  2. نظم دندان‌ها بهم می‌خورد.
  3. احتمال پوسیدگی دندان‌ها بیشتر خواهد شد.
  4. استخوان فک تحلیل خواهد رفت.

بنابراین تفاوتی نمی‌کند که فرزند شما دچار نهفتگی دندان شیری و دائمی شده و یا اینکه خود شما دارای دندان نهفته عقل هستید. باید در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کنید تا از عوارض نهفتگی دندان در ‌امان بمانید.

بهترین و جدیدترین روش ترمیم دندان (4 روش متدوال در ایران)
بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان) – روش ها، ماندگاری و قیمت 1402