موضوعات داغ

دانشنامه ریزش مو سکه ای (آلوپسی آره آتا) – علل، علائم و درمان فوری

ریزش مو سکه ای نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌ها و فولیکول‌های مو حمله می‌کند و ریزش سکه ای مو را به وجود می‌آورد. بدین صورت که موهای فرد به صورت لکه‌ای یا منطقه‌ای دچار ریزش ناگهانی می‌شوند. نام علمی این بیماری آلوپسی آره آتا است که در افراد مختلف با شدت متفاوت به وجود می‌آید. این بیماری به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود:

1. به عنوان مثال آلوپسی آره آتا توتالیس که فرد تمامی موهای سر خود را از دست می‌دهد نیز نوعی بیماری آلوپسی محسوب می‌شود.
  2. اوفیاز آلوپسی آره آتا نوع دیگری از این بیماری است که ریزش مو در کناره‌ها، ناحیه گیجگاهی و پشت سر فرد مشاهده می‌شود.
  3. آلوپسی یونیورسالیس نوع دیگری از این بیماری است که فرد تمامی موهای بدن خود را از دست می‌دهد‌.

این بیماری به طور کلی به دو صورت موضعی و عمومی، موقت و دائمی می‌تواند بروز پیدا کند. در نوع موقت ممکن است بیمار پس از مدتی (به طور میانگین یکسال) دیگر نشانه‌های آلوپسی را مشاهده نکند و موهای ریخته شده مجددا رشد کنند.

مشاهده این مطلب: کاشت مو کجا خوبه؟

علل ریزش مو سکه ای چیست؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که  استرس می‌تواند سبب این نوع ریزش در موها شود. در حالی که طبق تحقیقات علمی انجام شده شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد استرس سبب ایجاد این نوع از طاسی است.

دلایل ریزش سکه ای مو

رایج‌ترین علل ریزش مو سکه ای عبارتند از:

1. کم‌کاری سیستم ایمنی
  2. عوامل کاهش‌دهنده فعالیت سیستم ایمنی
  3. عوارض جانبی برخی از داروها
  4. عوامل ژنتیکی و وراثتی
  5. عوامل هورمونی

بررسی‌های پاتولوژیکی این بیماری نشان داده است که احتمال ابتلا به ریزش مو سکه ای در افرادی که مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی از جمله آتوپیک، هیپرآلرژی، آلرژی فصلی و ویتیلیگو هستند؛ نسبت به سایر افراد بیشتر است. همچنین بیماری‌هایی مانند سندروم داون، آسم، کم خونی پرخطر، بیماری‌های تیروئیدی از دیگر ریسک فاکتورهای این بیماری است. تقریباً ۲۰ درصد افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای در اثر عوامل ژنتیکی به این بیماری مبتلا شده اند. با وجود تحقیقات گسترده در خصوص این بیماری هنوز علت دقیق آن ناشناخته است و با وجود پیشرفت علم پزشکی نمی‌توان بروز این بیماری را در افراد پیش‌بینی کرد؛ زیرا این بیماری به صورت ناگهانی بروز می‌کند و اغلب افراد زیر ۳۰ سال را درگیر می‌کند.

مشاهده این مطلب: مزوتراپی

ریزش مو سکه ای

دلیل ابتلا به آلوپسی

این بیماری به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد که سیستم ایمنی، فولیکول‌ها را عامل بیگانه شناسایی کرده و به آن‌ها حمله می‌کنند.

عوامل موثر بر ریزش مو سکه ای

فتوتراپی

پی آر پی

کاشت مو

علائم ریزش مو سکه ای چیست؟

رایج‌ترین علائم ریزش مو سکه ای عبارتند از:

1. ایجاد لکه‌های بدون مو در نواحی مودار
  2. احساس خارش در پوست
  3. احساس سوزش در پوست
  4. قرمز شدن ناخن‌ها و انگشتان پا
  5. حفره‌دار شدن ناخن‌ها
  6. شکننده شدن ناخن‌ها
  7. ایجاد برآمدگی‌های ریز روی ناخن‌ها
  8. زبر شدن سطح ناخن
  9. رشد مجدد موهای ریخته شده در قسمت‌های مختلف بدن
  10. ریزش مو در یک طرف پوست سر
  11. ایجاد موهای لاشه‌ای
  12. ریزش نعل اسبی موهای پشت سر و دور سر در موارد پیشرفته
  13. ریزش مو به حالت شبکه‌ای و تور مانند

تمامی علائم ذکر شده در افراد مبتلا به این بیماری قابل مشاهده نیست. ممکن است در برخی افراد تنها چند نشانه مشاهده شود.

روش های درمانی ریزش مو سکه ای

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری ریزش سکه ای مو پس از مدتی بدون استفاده از روش درمانی خاصی بهبود پیدا می‌کنند؛ تقریباً ۳۰ درصد افراد مبتلا به نوع پیشرونده این بیماری مبتلا می‌شوند و ممکن است دچار ریزش موی کلی شوند. از آنجا که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که افراد جزو کدام دسته از بیماران قرار دارند؛ پیشنهاد می‌شود که به محض مشاهده ریزش سکه ای مو به پزشک متخصص مراجعه کنند. برای درمان این بیماری می‌توان به متخصص ایمونولوژی و زیبایی مراجعه کرد.

تشخیص: پزشک متخصص از طریق مصاحبه و بررسی علائم فرد، بررسی مناطقی که دچار ریزش مو هستند؛ بررسی فولیکول های مو، بررسی ناخن‌ها و انجام برخی از آزمایشات هورمونی، نمونه‌برداری از پوست سر و بررسی عفونت‌های قارچی می‌تواند وجود یا عدم وجود این بیماری را تایید کند.

در صورتی که پزشک متخصص ایمونولوژی تشخیص دهد که علت ریزش موی سکه ای بیماری خود ایمنی است؛ ممکن است از داروهای کورتیکواستروئید برای سرکوب واکنش‌های سیستم ایمنی استفاده کند؛ این روش درمانی می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد اما از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند. داروهای استروئیدی داروهای ضد التهابی هستند که برای بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی تجویز می‌شوند. برای بیماران ریزش مو سکه ای این داروها به صورت پماد، کرم و کف تجویز می‌شود یا ممکن است به صورت مایع به پوست سر افراد تزریق شود. این روش درمانی نمی‌تواند به عنوان درمان قطعی به کار رود و فقط به صورت موقتی ریزش مو را کنترل می‌کند.

روش های درمانی ریزش سکه ای مو

از دیگر روش‌های رایج درمان ریزش مو سکه ای عبارتند از:

ایمونوتراپی

پزشک متخصص ایمونولوژی از ایمونوتراپی موضعی برای رشد مجدد موهای ریخته شده استفاده می‌کند. این روش باید چندین مرتبه مورد استفاده قرار بگیرد تا موهای رشد کرده؛ دچار ریزش مجدد نشوند. مواد شیمیایی که در ایمونوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از خانواده دی فنیل سیکلوپروپنون یا اسکواریک اسید دی بوتیل استر هستند‌. این داروهای شیمیایی سلول‌های فعال شده ایمنی را به حالت غیر فعال تبدیل می‌کند.

دارو درمانی

برخی از داروها به ریزش مو سکه ای خصوصاً اگر علت آن بیماری خود ایمنی باشد؛ پاسخ خوبی می‌دهند. ماینوکسیدیل یکی از این داروها است که علاوه بر کمک به رشد مجدد مو باعث افزایش ضخامت تار موها نیز می‌شود. آنترالین و پسورالن از دیگر داروهای تجویزی برای درمان ریزش سکه ای مو است.

فتوتراپی

فتوتراپی از روش‌های مدرن برای درمان ریزش سکه ای مو است. در این روش از لیزر کم‌توان استفاده می‌شود. نور لیزر کم توان باعث ایجاد واکنش‌هایی در سطح سلول‌ها می‌شود که این واکنش‌ها فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و رشد مو اتفاق می‌افتد. طول موج و شدت نور توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود. ممکن است پزشک متخصص از لیزرهای سرد که ایمن‌تر هستند؛ برای درمان ریزش مو استفاده کند. فتوتراپی و لیزر تراپی یک روش غیرتهاجمی و بدون عوارض جانبی است و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای داروهای خوراکی، موضعی و تزریقی باشد.

پی آر پی

روش پی آر پی برای درمان ریزش مو از سال ۲۰۰۹ مورد استفاده قرار گرفت. این روش در ابتدا برای بهبود زخم‌ها استفاده می‌شد تا اینکه در سال ۲۰۰۴ پزشکان تاثیر این روش را برای درمان طاسی نیز کشف کردند. پی آر پی پلاسمای غنی از پلاکت است که تاثیر بسیار زیادی در فعال سازی فاکتورهای رشد مو دارد. پلاکت‌های خون فرد از طریق روش سانتریفیوژ به دست می‌آید و به پوست سر فرد تزریق می‌شود؛ این روش می‌تواند باعث رویش مجدد و تقویت موهای سر شود.

کاشت مو

پیوند مو یا کاشت مو موثرترین روش برای درمان و ترمیم موهای از دست رفته است. پیوند مو می‌تواند به انواع روش‌های تهاجمی و غیرتهاجمی انجام شود. روش‌هایی از قبیل sut ،fut ،fit و روش‌های ترکیبی جزو روش‌های متداول کاشت مو هستند. هر کدام از این روش‌ها مزیت‌های خاص خود را دارند. روش‌های نوین کاشت مو علاوه بر غیر تهاجمی بودن، نتایج طبیعی و دائمی دارند.

مراجعه به بهترین کلینیک

برای درمان ریزش مو سکه ای باید به کلینیک‌های معتبر و متخصصان خوشنام مراجعه کرد. کلینیک مارال سلامت ایرانیان یکی از خوش سابقه‌ترین کلینیک‌ها در درمان ریزش مو سکه ای است. استفاده از روش‌های مدرن، استفاده از روش‌های غیر تهاجمی، افزایش رضایت‌مندی در سطح بالا باعث خوشنام شدن این کلینیک شده است.

ارتباط ریزش مو سکه ای با سن

یکی از سؤالاتی که اغلب افراد مطرح می‌کنند این است که آیا ابتلا به ریزش مو سکه‌ ای مربوط به بازه زمانی خاصی می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که متأسفانه هیچ محدودیت سنی و حتی جنسی برای ابتلا به آلوپسی یا ریزش مو سکه‌ ای وجود ندارد و همه افراد در هر سنی ممکن است بنا به دلایلی دچار این بیماری شوند اما تحقیقات نشان داده است که این اتفاق عمدتا در بازه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بروز خواهد کرد.

آیا ریزش مو سکه ‌ای واگیردار است؟

تصور غلطی که در بین عمده مردم وجود دارد این است که آلوپسی یک بیماری مسری و واگیردار است. اگر این مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید متوجه شده‌اید که علت ابتلا به ریزش مو سکه ای، نقص سیستم ایمنی بدن است. در واقع سلول‌های ایمنی بدن، فولیکول‌های خود را به عنوان یک عامل بیگانه شناسایی کرده و به آن حمله می‌کنند. بنابراین جای نگرانی نبوده و امکان سرایت این بیماری به افراد دیگر وجود نخواهد داشت.

پیشگیری از ریزش مو سکه ‌ای

در صورتی که در بین اعضای خانواده خود افرادی را سراغ دارید که به ریزش مو سکه ای دچار شده و همین موضوع باعث نگرانی شما نیز می‌شود، برای پیشگیری از آلوپسی چند راهکار را به شما پیشنهاد خواهیم کرد:

1. حتماً باید در برنامه غذایی خود مواد حاوی آنتی‌اکسیدان شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و حتی مغزی‌جات را قرار دهید. در واقع این مواد غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما و جلوگیری از نقص در این سیستم کمک خواهند کرد.
  2. همچنین باید از مکمل‌های حاوی ویتامین‌های گروه b و همچنین مکمل‌های حاوی آهن و روی استفاده کنید چرا که این مواد غذایی به تقویت بنیه فولیکول‌ها کمک کرده و خطر ریزش مو را در شما کاهش خواهد داد.
  3. یکی از مهمترین عواملی که باعث ریزش ناگهانی مو خواهد شد، کمبود ویتامین دی است چرا که این ویتامین به تنظیم هورمون، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین افزایش قوای بدن کمک خواهد کرد .بنابراین در صورتی که ناگهانی دچار ریزش مو شده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم تست ویتامین دی را انجام دهید.
  4. در نهایت لازم است این نکته را ذکر کنیم که برای مصرف هر نوع ویتامین و مکمل باید از متخصص سؤال کنید چرا که شاید افزایش یک ماده در بدن تأثیر منفی داشته باشد. بنابراین سرخود اقدام به مصرف مکمل‌ها نکرده و حتماً با یک متخصص پوست و مو در این زمینه مشورت نمایید.

maralsalamatiranian

یک تیم پزشکی سخت کوش و خبره که یک هدف مشترک دارند! دسترسی سریع و آسان کاربران به مطالب معتبر روز دنیا در حوزه زیبایی و سلامت.