عوارض و معایب جراحی بینی چیست؟

عوارض و معایب جراحی بینی
امتیاز به این محتوا

عمل بینی یکی از رایج ترین جراحی های زیبایی است که از طریق متدهای مختلف کمک می کند عیوب بینی خود را رفع کنید. در حال حاضر متخصصین می توانند بدترین مشکلات بینی را با عمل رینوپلاستی درمان نمایند بنابراین شما با خیال آسوده می توانید زیبایی چهره خود را به دست پزشک حرفه ای سپرده تا همان مدل بینی که مد نظر دارید برای شما طی عمل اجرا شود. همانگونه که تمامی عمل های زیبایی با عوارضی همراه هستند، عمل زیبایی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بعد از اتمام کار، شاهد عوارض جراحی بینی خواهید بود.

قبل و بعد جراحی بینی طبیعی

پزشکان با سابقه پایگاه علمی مارال سلامت ایرانیان در جلسه مشاوره، در مورد عوارض و معایب عمل بینی با مراجعه کننده صحبت خواهند کرد تا نسبت به مراقبت های بعد از عمل، تعهد بیشتری داشته باشد.

بررسی عوارض و معایب جراحی بینی

برخی از عارضه هایی که بعد از جراحی بینی رخ می دهند، مسئله ای کاملا طبیعی است و کافی است چند روز صبر کنید تا برطرف شوند. اما بخشی از عوارض به دلیل بی دقتی متخصص و عدم مراقبت بعد از عمل رینوپلاستی رخ می دهند. مهمترین عوارض و معایب عمل بینی عبارتند از:

درد ناشی از جراحی

با توجه به اینکه غضروف و استخوان بینی در حین جراحی دستکاری می شوند، طبیعی است که با از بین رفتن اثر بی حسی، درد شروع شود. بسته به شدت عمل، میزان درد بعد از جراحی متفاوت خواهد بود. می توانید از مسکن استفاده کنید تا این درد قابل تحمل شود.

مشاهده این مطلب : بهترین روش جراحی بینی

زخم های بعد از جراحی بینی

ورم پوست اطراف بینی و چشم

از دیگر عارضه های جراحی بینی، ورم پوست است که در اطراف چشم و بینی رخ می دهد. به هر حال بخشی از صورت دستکاری شده و به دلیل آسیب بافتی، تورم پوست رخ می دهد. این عارضه عمدتا بعد از دو هفته برطرف می گردد اما بعضی از افراد همچنان تا 6 ماه، کمی ورم بینی و چشم دارند.

کبودی پوست چشم

بسته به حساسیت فرد نسبت به مواد بی حسی و شدت عمل بینی، کبودی چشم بعد از جراحی بینی کاملا متفاوت است. اما لازم است بدانید که این مشکل تقریبا تا دو هفته رفع می شود. در زمان استراحت حتما باید سر بالاتر از بدن باشد تا ورم و کبودی چشم تشدید نشود.

تشکیل اسکار در محل زخم

در مواردی که عمل بینی باز انجام می شود، اگر بخیه زدن بینی با ظرافت انجام نشود، ممکن است جای زخم باقی مانده و اسکار تشکیل شود. در این صورت شما باید مجددا عمل زیبایی برای برداشتن اسکار انجام دهید.

عفونت

بعضی از افراد بعد از جراحی دچار عفونت می شوند. علت این مشکل، استریل نبودن تجهیزات مورد استفاده و یا عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل است.

کاهش قدرت بویایی

همانگونه که گفته شد، برخی از عوارض جراحی بینی، به دلیل خطای پزشکی رخ می دهد. در صورتی که متخصص تجربه لازم را نداشته باشد، ممکن است به بافت های بینی آسیب زده و در این میان حسگرهای بویایی نیز لطمه ببینند. در نتیجه قدرت بویایی کم می شود.

مراقبت های بعد از جراحی برای کاهش عوارض عمل بینی

اقدامات لازم جهت کاهش عوارض جراحی بینی

برای مدیریت عوارض جراحی بینی لازم است چند نکته را رعایت کنید که البته قطعا متخصص پیرامون این موارد در جلسه مشاوره با شما صحبت خواهد کرد:

1. در قسمت قبل بیان کردیم که ورم پوست در ناحیه بینی و چشم، یکی از متداول ترین عوارض عمل رینوپلاستی است. برای اینکه این مشکل زودتر برطرف گردد، بهتر است کمپرس یخ استفاده کنید تا جریان خون در این قسمت کم شده و در نتیجه التهاب و ورم برطرف گردد. کیسه یخ را به مدت دو روز روی محل جراحی قرار دهید. سپس زمانی که پزشک تامپون ها را خارج کرد، تا دو روز از کیسه آب گرم استفاده کنید تا التهاب و ورم برطرف گردد.
  2.  داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور کامل مصرف کنید.
  3. حتما می دانید که یکی از دلایل ورم پوست، تجمع مایعات در بدن است. بنابراین از زمانی که پزشک اجازه دهد می توانید پیاده روی آهسته و پیوسته داشته باشید تا از طریق بهبود گردش خون، از تجمع مایعات جلوگیری شده و ورم دور چشم نیز کاهش پیدا کند.
  4. باید بعد از عمل رینوپلاستی مقدار زیادی آب بنوشید. این مسئله نه تنها به تسریع بهبود زخم ها کمک می کند بلکه باعث دفع بهتر مواد سمی از بدن خواهد شد. همچنین آب کافی، تامین کننده اکسیژن مورد نیاز بافت ها است. نهایتا آب باعث می شود ورم پوست زودتر برطرف گردد.
  5. این مطلب را نیز متذکر شویم که نباید سر خود را به مدت طولانی پایین نگه دارید. برای مثال زمانی که مطالعه می کنید، اگر سر زیاد پایین باشد وضعیت بدتر می شود.
  6. به هیچ عنوان نباید فعالیت ها و ورزش های سنگین انجام دهید. حتی برای شروع ورزش باید از پزشک خود اجازه بگیرید.
  7. تا زمانی که متخصص مشخص می کند باید غذاهای نرم و مایعات مصرف کرده و از خوردن غذاها و خوراکی های سخت خودداری کنید.
  8. به هیچ عنوان نباید ترشحات داخلی بینی را فین کنید. این کار باعث می شود فشار زیادی به بخیه ها وارد شده و حتی عواقب بدی را به دنبال داشته باشد.
  9. آیا می دانید حتما مسواک زدن نیز بر روی نتیجه عمل تاثیر می گذارد؟ در ابتدا توصیه می کنیم مسواک خود را عوض کرده و از انواعی استفاده کنید که برس نرم دارند. سپس وقتی مسواک می زنید، لب بالایی را تحت فشار قرار ندهید.
  10. افرادی که عینک دارند توجه داشته باشند تا دو ماه نباید عینک استفاده کنند. کوچکترین فشار به بینی، به بخیه ها، استخوان پیوند شده و غضروف آسیب زده و فرم بینی را عوض می کند.
  11. بلند خندیدن، گریه کردن، حرف زدن زیاد و حتی عطسه کردن، فشار زیادی به عضلات صورت وارد می کنند و تاثیر بسیار بدی بر عمل رینوپلاستی خواهند داشت.
  12. حتما باید حداقل تا یک هفته، لباس دکمه دار بپوشید.
  13. حداقل تا یک ماه بعد از عمل زیبایی بینی باید دخانیات را کنار بگذارید. این مواد باعث اختلال در خونرسانی خواهند شد در نتیجه زخم ها دیر بهبود پیدا می کنند. در چنین شرایطی احتمال بروز عفونت و تشکیل اسکار بیشتر می شود.
  14. با شروع تب، قرمز شدن پوست، درد شدید و ادامه دار، ترشحات زیاد با بوی ناخوشایند و همچنین برطرف نشدن تورم پوست، حتما به متخصص مراجعه کنید چون این علائم، نشان دهنده عفونت هستند.

مشاهده این مطلب : عمل بینی گوشتی

مراحل بهبودی عوارض عمل بینی

اینکه مراجعه کننده بداند عوارض عمل رینوپلاستی چگونه برطرف می گردند، از نگرانی بی مورد آن ها جلوگیری خواهد کرد:

1. در هفته اول، ترشحات آبکی و قرمز رنگ از بینی خارج می شود که باید با پنبه نرم، بینی را تمیز کنید بدون اینکه فشاری به صورت وارد شود.
  2. در هفته دوم، بخش عمده ای از ورم و کبودی پوست رفع شده است و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، باید به متخصص مراجعه کنید تا بخیه ها کشیده شوند.
  3. از هفته سوم به بعد، می توانید ترشحات بینی را فین کنید که البته باز هم بهتر است از پزشک سوال کنید.
  4. بعد از یک ماه، تقریبا تاثیری از ورم و کبودی پوست اطراف چشم وجود نخواهد داشت.
  5. لازم است بدانید که بی حسی بینی ممکن است تا دو ماه ادامه داشته باشد و بعد از آن به تدریج رفع گردد.
  6. بهترین نتیجه عمل زیبایی بینی را بدون هیچ عارضه ای می توان بعد از 6 ماه شاهد بود.

علائم خطرناک بعد از عمل بینی

هر عمل زیبایی یا درمان عوارضی را با خود به همراه خواهد داشت. این عوارض به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی از آن‌ها کاملاً طبیعی و به دلیل دستکاری شدن بافت‌ها رخ می‌دهند. اما متأسفانه برخی از عوارض خطرناک هستند و ممکن است آسیب‌های جدی را برای افراد به همراه داشته باشند. برای مثال اجازه دهید در مورد علائم خطرناک بعد از عمل بینی چند مورد را برای شما عزیزان بیان کنیم تا اگر با این نشانه‌ها و علائم برخورد کردید سریعاً با متخصص صحبت کنید چون این نشانه‌ها بیان‌کننده عوارض جدی بعد از جراحی بینی هستند:

• از دست رفتن حس بویایی

در یک تا دو هفته اول حس بویایی شما کاملاً از دست رفته است و این موضوع به خاطر تزریق ماده بی‌حسی و دستکاری شدن عصب‌های بینی در مجاری بینی رخ می‌دهد. اما حس بویایی باید به تدریج برگردد. اگر بعد از چند هفته متوجه شدید که همچنان حس بویایی شما بازنگشته است، باید این موضوع را با جراح در میان بگذارید.

• عفونت در بینی

متأسفانه یکی از موارد خطرناک بعد از جراحی بینی، عفونتی است که بروز می‌کند. این عارضه یا به دلیل آلوده بودن محیط عمل و تجهیزات و یا به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی اتفاق می‌افتد. اگر بینی عفونت ‌کند به بافت‌های اطراف بینی شامل زیر چشم و سینوس‌ها سرایت خواهد کرد. متخصص از شما می‌خواهد در یک تا دو هفته اول آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. اما اگر نکات مراقبتی را رعایت نکرده و یا اگر متخصص از تجهیزات استریل استفاده نکند، این عفونت با قدرت بیشتری پیشروی کرده و مشکلاتی را برای شما به همراه خواهد داشت.

• ایجاد حفره در تیغه میانی بینی

همانگونه که می‌دانید در وسط بین یک تیغه وجود دارد که باعث می‌شود بینی به دو قسمت تقسیم گردد. در صورتی که شما دچار انحراف بینی باشید، متخصص باید این تیغه میانی را جراحی کند تا مشکل انحراف برطرف شود. ممکن است در اثر خطای پزشکی یک سوراخ در این تیغه میانی ایجاد شده و دو مجرا به یکدیگر راه پیدا خواهند کرد. این موضوع بسیار خطرناک است و بر روی تنفس شما تأثیر می‌گذارد.

عوارض پیاده روی بعد جراحی بینی

عوارض راه رفتن بعد از عمل بینی

برخی از افراد عادت دارند که هر روز پیاده‌روی کنند و یا گروهی دیگر به دلیل شرایط ورزشی خود مجبور هستند تمرین‌های ورزشی همانند پیاده‌روی را به صورت پیوسته ادامه دهند. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا راه رفتن بعد از عمل بینی عوارضی را با خود به همراه خواهد داشت یا خیر. به طور کلی متخصص از شما می‌خواهد که در چند هفته اول به سراغ راه رفتن پیوسته، با سرعت زیاد و طولانی مدت نروید چون وقتی نفس شما به شماره می‌افتد و شدت تنفس بالا می‌رود، فشاری که به مجاری بینی وارد می‌گردد، نتیجه جراحی را از بین خواهد برد به خصوص اینکه این فشار می‌تواند بخیه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و در نتیجه دچار خونریزی در ناحیه بینی خواهید شد. متخصص حتماً برنامه پیاده‌روی را برای شما شرح می‌دهد تا طبق آن برنامه عمل کنید. در این صورت بدون اینکه آسیبی به شما وارد گردد، توانسته‌اید پیاده‌روی خود را از سر بگیرید.

جراحی بینی باز و بسته چه تفاوتی هایی دارند؟
جراحی بینی گوشتی – عوارض، هزینه + نکات مهم