دندانپزشکی

اگر ایمپلنت دندان عفونی شود چه اتفاقی می افتد؟ علائم و درمان (به روزرسانی 1401)

متأسفانه بعضی از افرادی که ایمپلنت دندان را انجام می‌دهند، از مشکل عفونت ایمپلنت دندان رنج می‌برند و همین موضوع شاید باعث نگرانی بیمارانی گردد که دندانپزشک از آن‌ها می‌خواهد برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، به سراغ ایمپلنت بروند. به هر حال اگر عارضه‌ای برای دهان و دندان اتفاق بیفتد، این مسأله می‌تواند حوادث بسیار جدی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که باید در مورد دلایل عفونت ایمپلنت دندان و روش‌های درمانی آن اطلاعات لازم را داشته باشیم تا ذهنیت درستی درمورد ایمپلنت دندان داشته و از طرف دیگر نکات مراقبتی برای جلوگیری از بروز این عارضه را به خوبی رعایت کنیم.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های گسترش عفونت دندان به بدن

دلایل عفونت ایمپلنت دندان

قبل از اینکه برای ایمپلنت دندان اقدام کنید، باید بدانید که چه عواملی می‌تواند نتیجه کار را به خطر انداخته و باعث عفونت در ناحیه فک و لثه شما شود. مهمترین عوامل مستعد‌کننده عفونت ایمپلنت دندان عبارتند از:

دلایل عفونت ایمپلنت دندان

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

برای نصب ایمپلنت باید حفره‌ای در استخوان فک ایجاد شود تا پایه ایمپلنت در داخل آن قرار گیرد و سپس تاج ایمپلنت بر روی آن نصب گردد. بنابراین با توجه به اینکه استخوان فک و لثه دستکاری می‌شوند، اگر از این پس شما به بهداشت دهان و دندان توجه نکنید هر آن احتمال بروز عفونت باکتریایی و در نتیجه پوسیدگی دندان‌های کناری وجود دارد. توجه داشته باشید که رعایت نکات مراقبتی در یک تا دو هفته اول بعد از ایمپلنت دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی از زمانی که فرآیند نصب پیچ در داخل ایمپلنت را شروع می‌کنید تا زمانی که ایمپلنت دندان به اتمام برسد، باید توجه ویژه‌ای به بهداشت دهان و دندان داشته باشید.

بیشتر بخوانید: روکش دندان

• ابتلا به بیماری‌های لثه

متأسفانه بعضی از افراد لثه‌های بسیار ضعیفی دارند و خیلی زود دچار بیماری می‌گردد. حتی اگر دچار سرماخوردگی ویروسی شوند، این ویروس می‌تواند به لثه‌های آن‌ها حمله کند. بنابراین اگر سابقه ابتلا به بیماری‌های لثه را دارید، قبل از ایمپلنت دندان، این موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارید.

• مصرف دخانیات

آیا می‌دانید که دخانیات به دلیل داشتن مونوکسید کربن باعث اختلال در جریان خون می‌شوند و در نتیجه وقتی خون کافی به لثه شما نرسد بافت دهان شما خشک شده و همین موضوع خطر عفونت باکتریایی را افزایش می‌دهد؟ بنابراین زمانی که ایمپلنت دندان را انجام دادید نه تنها برای حفظ زیبایی ایمپلنت بلکه برای حفظ سلامتی و جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان، بهتر است دخانیات را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: عفونت لثه

علائم عفونت ایمپلنت دندان

اما حتماً این سؤال برای شما به وجود آمده است که ما چگونه می‌توانیم مطمئن شویم دچار عفونت ایمپلنت دندان شده‌ایم. اگر علائم زیر را رؤیت کردید حتماً در اولین فرصت به متخصص مراجعه کنید:

1. آیا دهان شما بوی بدی گرفته و با مسواک زدن این بو برطرف نمی‌شوند؟
  2. به رنگ لثه دقت کنید. آیا در قسمتی که ایمپلنت دندان وجود دارد لثه متورم و قرمز شده است؟
  3. آیا خون و چرک از محل ایمپلنت دندان خارج می‌شود کمی ایمپلنت دندان را با انگشت خود لمس کنیم آیا احساس می‌کنید پایه ایمپلنت شل شده است؟ در صورتی که فاصله‌ بین ایمپلنت و لثه افزایش پیدا کرده باشد، همین موضوع نیز نشان‌دهنده عفونت ایمپلنت دندان است.
  4. یکی دیگر از نشانه‌های این عارضه، دردی است که شما در استخوان فک احساس کرده و به راحتی با مصرف مسکن درمان نمی‌شود.

مطالب بیشتر: عفونت دندان در بارداری

علائم عفونت ایمپلنت دندان

درمان عفونت ایمپلنت دندان

همانگونه که گفته شد به محض رؤیت نشانه‌های عفونت ایمپلنت دندان باید به متخصص مراجعه کنید. باید بررسی شود که عفونت تا چه اندازه پیشروی کرده است تا براساس آن، روش درمانی انتخاب گردد. در صورتی که عفونت در مراحل اولیه باشد، معمولاً متخصص با تجویز آنتی بیوتیک و دهانشویه‌های ضد میکروبی کمک می‌کند که این عفونت از محل ایمپلنت خارج شده و هر چه زودتر این مشکل برطرف شود. ولی متأسفانه برای عفونت‌های پیشرفته ایمپلنت دندان که خطر آسیب به استخوان فک وجود دارد، راهی جز جراحی باقی نمی‌ماند. در اصل باید ایمپلنت از داخل فک خارج شده، عفونت تخلیه گردد و سپس بعد از اتمام درمان، پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار گیرد. توجه داشته باشید اگر عفونت پیشروی کند استخوان تحلیل رفته و شاید دیگر نتوانید ایمپلنت را در محل مورد نظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: کیست دندان و عفونت

درمان خانگی عفونت ایمپلنت

عفونت در ایمپلنت دندان به دلایل مختلف بروز می‌کند که در این مطلب پیرامون آن صحبت کردیم. اما نکته لازم به ذکر این است که بعضی از افراد به فکر درمان خانگی عفونت ایمپلنت دندان هستند. در واقع برخی از مردم این تصور را دارند که هر عارضه‌ای را می‌توان به صورت خانگی درمان کرد. در مورد عفونت ایمپلنت دندان، باید میزان پیشروی آن مشخص گردد. اگر عفونت بسیار جزئی و سطحی است، متخصص‌ از شما می‌خواهد که از آب نمک استفاده کنید و همچنین آنتی‌بیوتیک‌های ضعیف را مصرف کنید. در این صورت بدون اینکه نیاز باشد دندانپزشک  پایه ایمپلنت را از فک خارج کرده و تخلیه را انجام دهد، با استفاده از دارو درمانی و تزریق آمپول، عفونت را کنترل می‌کند.

بنابراین اگر عفونت پیشروی نکرده باشد، روش‌های خانگی درمان عفونت ایمپلنت دندان، اثربخش خواهد بود.  البته استفاده از برخی از دمنوش‌های گیاهی نیز می‌تواند به شما کمک کند. همچنین استفاده از دهانشویه برای ضدعفونی کردن ایمپلنت دندان را نیز فراموش نکنید. اما در هر صورت تا زمانی که میزان پیشروی عفونت مشخص نشود، ما نمی‌توانیم یک راهکار قطعی را به شما پیش پیشنهاد دهیم که برای درمان عفونت دندان به صورت خانگی واقعاً اثربخش باشد.

بیشتر بخوانید: آبسه دندان – اگر دندان آبسه درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان

روش ‌های پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان

قطعاً اگر ما بتوانیم از بروز عارضه‌های دهان و دندان جلوگیری کنیم در واقع به سلامت و طول عمر دندان‌های خود نیز کمک کرده‌ایم. بنابراین برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان چند توصیه برای شما عزیزان داریم:

1. از زمانی که برای ایمپلنت دندان اقدام می‌کنید حتماً به بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشید چون یک کوتاهی می‌تواند عارضه‌های جدیدی را برای شما به همراه داشته باشد.
  2. حتماً هر ۶ ماه یکبار به متخصص مراجعه کنید تا وضعیت ایمپلنت دندان شما بررسی گردد. در صورتی که عفونتی رخ داده باشد، اگر عفونت زودرس باشد سریع می‌توان آن را با آنتی بیوتیک درمان کرد بدون اینکه آسیبی به استخوان فک و ایمپلنت وارد شود.
  3. به هیچ عنوان غذا‌های سخت را با دندان ایمپلنت شده مصرف نکنید. هر فشاری که به ایمپلنت دندان وارد می‌گردد می‌تواند باعث فاصله بین ایمپلنت و لثه شده و در نتیجه شرایط برای ورود مواد غذایی به داخل لثه و عفونت باکتریایی فراهم خواهد شد.

maralsalamatiranian

یک تیم پزشکی سخت کوش و خبره که یک هدف مشترک دارند! دسترسی سریع و آسان کاربران به مطالب معتبر روز دنیا در حوزه زیبایی و سلامت.